SITT sitt årsmøte ble i dag åpnet med sjokkmeldingen alle har ventet på. Det er Toyotasjåførene som er de slemmeste i trafikken. Spesielt modellen Yaris utmerker seg. Bilen, som de fleste trodde utelukkende ble kjørt av små, gamle damer er blitt et kultsymbol.
Gammel-dame-pøbel
Og det er ikke slik å forstå at det er unge mennesker som raser rundt i disse små fartsmonsterne. Nei, monstrene sitter bak rattet. – Det er de små gamle damene som er årsaken til at vi slipper denne bomben nå, sier Instituttdirektør Moe: – Det er ikke farten som gjør slem. Det er et mønster i dette. Det kan høres ut som en konspirasjon, men det er det ikke. Dette er slemme, slemme damer, som kun er ute etter å lage kvalm i trafikken.
Yaris-sjåførene fremstilles som pøbel av verste sort. – Når ingen ser dem, sniker de seg rundt i sakte fart. Men det er en plan med dette, nesten hvisker Moe inn i pressemeldingen: – Dette gjør de for å irritere. Det er helt tilsiktet og bevisst. De er så slemme!
Gasser på når ingen ser
Men vi skal ikke las oss lure, skal vi tro SITT sine målinger. Det er ikke satte små damer det her. Nei, her har vi å gjøre med en horde trafikkpøbler, som kun er ute for å lage kvalm. – Mange av dem er ikke engang i regulært arbeid, sukker Ane Rikke: – De bruker formiddager og søndager på å lage ugagn i trafikkbildet. Er det mye trafikk sinker de alt, og skaper frustrasjon hos andre. Men når ingen ser, gasser de på. Dette er topptrente fartsmonstre som har trent på sine trafikkstunt på vei til og fra nærbutikken i en årrekke. Nå er de blitt pensjonister og bruker all sin tid på å skape det reneste monarki i veitrafikken!
– Anarki kanskje?, avbryter vår journalist i en e-postrespons på pressemeldingen.
– Ja det også, svarer direktør Moe kjapt: – Dette kan ikke fortsette. De må stoppes!
Vil ikke vedkjenne seg problemet
– Dette kjenner vi ikke noe til, sier politimester i Interpol, Pär Golà fra hovedkvarteret i Stockholm: – Det her må være er særnorsk fenomen.
Politiet i Norge vil heller ikke vedkjenne seg dette. – Vi kan ikke med sikkerhet si at dette er gamle damer, svarer Overtrafikkonstabel Magne O. Lia ved Oslo Politiet. Han forteller at de er mange tusen mann og gjør så godt de kan, men at de kun kan uttale seg om bilmerker og modeller på generelt grunnlag. Han vil ikke bruke uttrykket «gamle damer» men kan i stillhet antyde at det kan muligens dreie seg om «personer med kvinnelig pronomen og noen aldersutfordringer». – Vi kan allikevel ikke peke på en spesiell gruppe her, avslutter han: – Det kan like godt være et band.